Якою мовою органам влади приймати та надавати відповідь на звернення?
Стаття 6 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) (щодо мови звернень та відповідей на них) відсилає на Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". В зазначеному законі питання звернень та відповідей органами влади регулюються частинами 6-8 статті 13, а саме:
6. Органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної і комунальної форм власності беруть до розгляду документи, складені державною мовою, крім випадків, визначених законом;
7. Органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної і комунальної форм власності в листуванні з іноземними адресатами можуть застосовувати іншу мову, ніж державна;
8. Відповіді на звернення фізичних та юридичних осіб до органів державної влади, органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності надаються державною мовою, якщо інше не встановлено законом.
З цих положень випливає наступне:
1. Приймати звернення та надавати відповіді іноземним адресатам можна іноземною мовою, проте слово "можуть" вказує на дискрецію, отже є правом, а не обов’язком для органу влади, тобто на його власний розсуд.
2. Приймати звернення та надавати відповіді українським адресатам - громадян України та прирівняних до них осіб, юридичних осіб зареєстрованих в Україні - органи влади зобов’язані державною мовою в обов’язковому порядку, порушення буде становити склад адміністративного правопорушення та може бути підставою для звернення до мовного омбудсмена. Виключення становлять лише випадки, визначені спеціальними нормативно-правовими актами, які регулюють якісь певні звернення в певних відносинах, які дозволяють звертатися та отримувати відповіді іноземною мовою.
Також варто звернути увагу на колізію статті 7 Закону: "Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на незнання мови звернення".
Зазвичай органи влади в такому випадку (отримання звернення іноземною мовою) вказують підставу для відмови в розгляді не незнання мови звернення, а частину першу статті 7 Закону: "Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду" зазначаючи, що звернення оформлено не належним чином (не дотримано вимоги щодо мови звернення), отже не підлягає обов'язковому прийняттю та розгляду.