РУЖИНСЬКА ГРОМАДА

Житомирська область, Бердичівський район

Боротьба із земельним «монстром» буде всеохоплюючою

Дата: 27.03.2021 11:11
Кількість переглядів: 868

Фото без описуПрактично 30 років тому, у жовтні 1991 року, Ружинською селищною радою було прийнято рішення про виділення мешканцям громади земельних ділянок, які знаходилися за межами селища і перебували у так званому вільному земельному фонді селищної ради (існував такий на початку дев’яностих років минулого століття).

Загалом розподілили понад 21 гектар землі поміж 214 мешканцями селища – кожному дісталося від 5 до 30 соток. Землю виділяли у тимчасове користування і виключно для ведення особистих підсобних господарств (таке визначення прописано у рішенні сесії), тобто – під городи. Це стало можливим завдяки тому, що на той момент сільські та селищні ради мали право розпоряджатися землями не тільки на території населеного пункту, але і за його межами.

Десятиліттями люди обробляли ці городи: садили картоплю, сіяли пшеницю – з того й жили. А поруч з цим йшло інше життя, законодавче. Спочатку у 2002 році у сільських, селищних і міських рад відібрали право розпоряджатися землями за межами населених пунктів – Земельний Кодекс чітко визначив, що до земель комунальної власності відносяться тільки землі у межах населених пунктів (крім земель приватної і державної власності), а також землі за межами населених пунктів, на яких розташовані об’єкти нерухомості комунальної власності. Все решта – державні (або приватні) землі, і розпоряджатися ними може тільки держава.

Паралельно, ще у дев’яностих роках, в Україні створився Державний комітет із земельної реформи – для координації роботи з передачі земель з держвласності у приватну. Єдина мета його створення, яка тоді озвучувалася - розпаювання 27 мільйонів гектарів земель, які стали власністю українських селян. Але і після цього відомство продовжувало існувати і навіть розростатися. Мінялися лише назви... Держкомітет із земельних ресурсів, Державне агентство земельних ресурсів України... Зрештою, у 2013-му це відомство отримало монопольне право на розпорядження державними землями. У вересні 2014-го на зміну “старому і корумпованому” Держкомзему-Держземагентству прийшов “оновлений і прогресивний” Держгеокадастр – Державна служба України з питань геодезії, картографії і кадастру. Незважаючи на зміну назви, у Держгеокадастру залишилася незмінна функція – виключне право розпоряджатися державними землями за межами населених пунктів.

Забравши у 2002 році у сільських та селищних рад право розпоряджатися землями за межами населених пунктів, вже за два роки –у 2004-му, держава спробувала дещо «підсолодити пілюлю» органам місцевого самоврядування: прийняли закон «Про розмежування земель державної та комунальної власності». Згідно з його нормами, доки триватиме це розмежування, сільські та селищні ради можуть розпоряджатися землями тільки у межах населених пунктів. Проте, саме розмежування йшло занадто повільно, а у 2012 році цей закон взагалі скасували. Тож, для громад практично нічого не змінилося: вони й далі залишалися безправними у питанні розпорядження сільськогосподарськими землями за межами сіл та селищ, а всі ці землі наліво-направо переходили у приватну власність за легким розчерком чергового керівника Держгеокадастру (їх тільки за один рік, бувало, змінювалося стільки, що працівники не встигали запам’ятовувати ім’я начальника).

Ситуація могла б змінитися у 2017 році, коли Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради України проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об'єднаних територіальних громад». Передбачалося, що ОТГ нададуть право розпоряджатися всіма землями у межах об’єднаної громади, у тому числі – за межами сіл та селищ. Але парламент не спромігся прийняти цей закон, а у серпні 2019 року Уряд взагалі відкликав цей проект.

Щоправда, на початку квітня 2018 року Кабмін прийняв рішення почати процедуру передачі земель державної власності у власність об’єднаних громад, не чекаючи прийняття закону. Процес розпочали, але настільки малопомітно і довготривало, що місцеве самоврядування цього практично не відчуло. У жовтні 2019 року вже новий Уряд подав до нового парламенту новий законопроект №2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який, начебто, мав би вирішити питання управління землями за межами населених пунктів. Але і цей закон досі не прийнятий – цього місяця депутати спробували його розглянути, але вирішили піти на карантин, відклавши це питання до кращих часів.

Держава у різні часи робила публічні заяви про намір ліквідації створеного ще у дев’яностих роках земельного монополіста - Держкомітету земельних відносин (який ми зараз знаємо як Держгеокадастр). У результаті «ліквідація» завершувалася реорганізацією зі зміною назви та тільки збільшенням повноважень. Схоже, що так буде і цього разу: восени минулого року інформаційний простір облетіла звістка – прийнято рішення про ліквідацію Держгеокадастру. Та згодом з’ясувалося, що Держгеокадастр не ліквідовують, а реорганізовують у «сервісний центр» - орган, що надаватиме громадянам якісні сервісні послуги та працюватиме над наповненням кадастру.

Як виходить на практиці – бачимо зараз на прикладі Ружинської громади, і не тільки її. У грудні минулого року Дежргеокадастр прийняв рішення про передачу Ружинській громаді понад трьох тисяч гектарів землі за межами населених пунктів із державної у комунальну власність. «Нарешті», - видихнули мешканці громади з надією отримати гарантовані законодавством земельні ділянки. Хоча, досить часто із цих понад трьох тисяч гектарів земельні ділянки знаходяться у достатньо непривабливому стані – на горбистих місцевостях, заболочених або зарослих чагарниками.

Та, насправді, держава передала у власність громади далеко не всю землю. Спеціалістами селищної ради проводиться постійний моніторинг наявних земельних ділянок за межами населених пунктів на території громади, які громаді не були передані,  і якими розпоряджається Держгеокадастр. Вже зараз виявлено таких земель понад 1300 гектарів і очевидно, що ця цифра тільки зростатиме. При цьому, здебільшого, це землі, придатні до початку обробітку у будь-який момент.

Серед цих непереданих 1300 гектарів – і згадані на початку 21,3 гектара, які виділялися під людські городи. Проблема не тільки у тому, що Держгеокадастр не передав ці землі у громаду – він зараз активно розділяє їх і передає у приватну власність взагалі стороннім особам. У тому числі – ці 21,3 га, які виділялися 214 мешканцям Ружина. 16 березня Держгеокадастр розділив цей масив на 11 ділянок – десять ділянок по 2 гектари і одна – 1,3 га. Зрозуміло, що Держгеокадастр виділить їх лише 11 громадянам, замість 214, які зараз цю землю обробляють, позбавивши багатьох людей засобів до існування. Виявити цей факт вдалося цілком випадково – після чергового моніторингу публічної кадастрової карти України.

Зрозуміло, що залишати людей наодинці із несподівано виниклою для них, м’яко кажучи, проблемою, та ще й напередодні початку сезону городництва, ніхто не збирається. У п’ятницю селищним головою Людмилою Біляк особисто завезено звернення-вимоги до обласного підрозділу Держгеокадастру, Житомирської обласної державної адміністрації, Служби безпеки України, направлено аналогічні звернення на Урядову «гарячу лінію» та у центральний офіс Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. Крім того, фахівцями селищної ради підготовлено звернення до суду з вимогою заборони Держгеокадастру вчиняти будь-які дії стосовно як вказаної земельної ділянки з людськими городами, так і ряду інших, а також вимогою невідкладно завершити процедуру передачі земель за межами населених пунктів у власність громади.

Відстоювати інтереси громади та її мешканців будемо спільно!

   


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Результати опитування

Онлайн-опитування: Чи бажаєте ви щоб на території Ружинської ТГ увімкнули вуличне освітлення?

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних