Основні елементи санітарної безпеки відпочинку дітей у літньому таборі
Воєнний стан в Україні накладає серйозний відбиток на усі сфери діяльності органів влади, закладів соціальної сфери та і на все суспільство.
Частиною переліку пріоритетних завдань держави є комплекс заходів із забезпечення дотримання вимог чинного законодавства з метою безпечного перебування дітей та підлітків в організованих колективах закладів освіти, зокрема під час роботи літніх таборів на їх базі.
У літній період значно зростає ризик виникнення та поширення насамперед серед дітей гострих кишкових захворювань, харчових отруєнь, дитячого травматизму. Крім того, підвищення температури повітря вимагає посилення контролю за умовами постачання і зберігання продуктів харчування як під час їх перевезення до закладів освіти, так і у самих закладах, адже за таких обставин холодильне і морозильне обладнання працює у більш суворих режимах і не завжди здатне через вік, зношеність та втрату споживчих якостей забезпечувати дотримання необхідного згідно умов виробника температурного режиму зберігання таких продуктів.
Задля здорового перебування дітей у літньому таборі варто зазначити основні елементи санітарної безпеки відпочинку дітей
- Ранковий огляд, що передбачає опитування дітей та батьків, за потреби огляд дітей медичним працівником, зокрема на наявність інфекційних захворювань шкіри, можливий контакт з хворими на інфекційні хвороби, тощо.
- Виділення у закладі приміщень та ділянок території, проведення їх обстеження щодо санітарного стану, наявності відповідних умов для перебування дітей, відсутності на ділянці отруйних, травмонебезпечних рослин з оформленням відповідних актів (акти огляду приміщень, фізкультурних споруд та ігрових архітектурних форм), визначення складу дітей з урахуванням групи здоров’я для занять з фізичної культури.
- Визначення та затвердження керівником режиму роботи табору, розпорядку дня, плану проведення під час роботи табору культурних, спортивних та інших заходів з дітьми, організація їх дозвілля.
- Виділення досвідченого та навченого персоналу для роботи з дітьми, прибирання приміщень, тощо з проходженням ним обов’язкового медичного огляду в повному обсязі.
- Забезпечення закладу питною водою гарантованої якості з підтвердженням результатами проведених досліджень за наслідками відбору проб питної води фахівцями акредитованої лабораторії на бактеріологічні та санітарно- хімічні показники.
- Забезпечення підвезення бутильованої питної води промислового розливу з супровідними документами, що засвідчують її безпеку, в достатній кількості для приготування страв та питного режиму (при наявності відхилень у якості питної води за санітарно-хімічними показниками – при перевищенні допустимої концентрації нітратів, заліза, показниками жорсткості і каламутності, тощо).
- Організація питного режиму з використанням відповідних ємностей та дозаторів для розливу питної води (питні ємності дітей можуть бути лише додатком до обов’язкової наявності питної води промислового розливу з супровідними документами, що засвідчують її безпеку, у закладі). Контроль використання посуду, зокрема одноразового.
- Наявність умов для дотримання дітьми та персоналом правил особистої гігієни (доступність внутрішніх санвузлів, робочий стан сантехобладнання, наявність біля умивальників туалетного мила, паперових або електрорушників).
- Медичне забезпечення дітей у таборі, зокрема під час проведення екскурсій та походів. Профілактика виникнення у дітей теплових та сонячних ударів в спекотну погоду.
- Якісне прибирання приміщень з використання промаркованого прибирального інвентарю для різних груп приміщень, засобів для миття та чищення. Проведення до початку роботи табору генерального прибирання приміщень з використанням дезінфікуючих засобів та прибирання території.
- Відсутність дітей у приміщеннях табору під час проведення ремонтних робіт у закладі, зокрема з використанням фарби, виділенням пилу та генерацією шуму.
- Проведення до початку роботи заходів по видаленню гризунів та комах. Для боротьби з шкідниками дозволено використовувати лише механічні засоби (липкі пастки, стрічки, мишоловки, тощо).
- Санітарно-освітня робота з дітьми щодо дотримання правил особистої гігієни, профілактики гострих кишкових захворювань, отруєнь, зокрема харчових, вірусного гепатиту «А», гельмінтозів, побутового травматизму.
- При організації харчування в таборі:
- Проведення огляду і випробування технологічного та холодильного обладнання з залученням спеціалізованого суб’єкта господарювання та оформлення актів готовності даного устаткування до роботи у відповідних режимах використання. Контроль температурних режимів роботи холодильного обладнання (у разі підвищення температури морозильній камері та вище +6 0С у холодильному відділенні прискорюються процеси псування продуктів).
- Забезпечення достатньою кількістю столового, кухонного посуду, інвентарю, засобів для миття та чищення, деззасобів. Наявність кухонного посуду та інвентарю і його використання відповідно до маркування за групою (сира чи готова продукція) та призначенням для певних продуктів чи страв.
- Контроль дотримання процедур поточних складових якості миття посуду, використання працівниками відповідного санітарного одягу, тощо.
- Дотримання погодженого із Держпродспоживслужбою примірного меню. Натепер єдиним погодженим МОЗ України збірником страв та технологічних карток, є остання редакція, розміщена на ресурсі https://znaimo.gov.ua. Доречним і корисним буде використання даного збірника та карток приготування страв при формуванні меню, а також дотримання технології приготування страв відповідно до технологічних карток.
- Контроль за прийманням продуктів харчування з обмеженнями щодо
мінімальної жирності молочних продуктів, максимальної кількості цукру і солі, їх зберіганням, видачею приготовлених дітям страв, наявністю відповідних супровідних документів, веденням облікових форм по
організації харчування дітей, дотриманням температурного режиму та термінів зберігання харчових продуктів, визначених виробником.
- Отримання та видачу дітям харчових продуктів і страв без заборонених у дитячому харчуванні складниками, зокрема підсилювачів смаку і аромату, підсолоджувачів, консервантів, синтетичних барвників і ароматизаторів.
- Відбір та зберігання в повному обсязі добових проб приготовлених страв, що можуть бути використані для підтвердження їх доброякісності.
Важливим критерієм доброго відпочинку дітей у літньому таборі є не тільки організація змістовного і цікавого дозвілля, а також і дотримання
санітарно-гігієнічних вимог, спрямованих на збереження здоров’я дітей, їх розвиток та безпеку.