Загальний відділ Ружинської селищної ради надає роз’яснення щодо практичної реалізації норм Закону України "Про звернення громадян" (відповіді на питання)
Загальний відділ Ружинської селищної ради надає роз’яснення щодо практичної реалізації норм Закону України "Про звернення громадян" (відповіді на питання)
Якою повинна бути відповідь на звернення громадян? Коли звернення вважається розглянутим та вирішеним по суті?
Відповідь: звернення вважаються вирішеними, якщо розглянуто всі поставлені в них питання, вжиті необхідні заходи і заявникам дані вичерпні відповіді (пункт 32 постанови ВС від 31.07.2020 справа №826/3849/16).
Хто повинен розглядати звернення громадян?
Відповідь: звернення громадян повинен розглядати той орган, до компетенції якого належить вирішення порушених у цих зверненнях питань (постанова ВС від 20.01.2021 справа №9901/128/20).
Як розглядаються звернення громадських організацій та їх керівників?
Відповідь: звернення громадських організацій та їх керівників розглядаються згідно Закону України "Про звернення громадян".
Чи зобов'язані органи державної влади розглядати звернення громадян під час війни?
Відповідь: так, зобов'язані. Право на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів (ст.40 КУ) належить до переліку абсолютних прав, які не можуть бути обмежені навіть в умовах воєнного стану (ст.64 Конституції України). Неприпустимість обмеження таких прав під час війни також визначена ч.2 ст.20 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану». Крім того, воєнний стан не може бути підставою для порушення строків надання відповідей, визначених ст.20 Закону, а саме 15 днів, 1 місяць, 45 днів.
Чим відрізняється особистий розгляд заяви керівником органу та підписання керівником відповіді на заяву?
Відповідь: особистий розгляд керівником органу заяви (клопотання) Героя... або особи з інвалідністю внаслідок війни передбачає самостійне опрацювання порушених в заяві питань та підготовку відповіді особисто керівником, а підписання керівником органу відповіді на заяву інших категорій означає підписання проєкту відповіді, який підготував виконавець та який насправді і розглянув заяву.
Чи зобов'язані органи державної влади проводити особистий прийом громадян під час карантину?
Відповідь: так, зобов'язані. Ст.40 Конституції України визначає право "особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів". Механізмом реалізації права на особисте звернення є особистий прийом. Частина друга ст.64 Конституції України встановлює заборону на обмеження цього права за будь-яких обставин.
Звернення щодо діяльності органу: пропозиція чи заява?
Відповідь: якщо ваше звернення стосується аспекту діяльності органу, де він має декілька варіантів правомірної дії, діяльності чи бездіяльності - то це пропозиція, якщо ж орган має лише один єдиний законний варіант, проте ухиляється його виконувати чи вчиняє по-іншому, то ваше звернення є заявою - повідомленням про порушення органом чинного законодавства з вимогою припинити порушення.
Чим відрізняється заява на інформацію від запиту на інформацію?
Відповідь: Запит на інформацію це прохання надати публічну інформацію (вже відображену та задокументовану) - порядок подання та розгляду регулюється нормами Закону України "Про доступ до публічної інформації", а заява на інформацію - це прохання надати інформацію, яку потрібно створити, наприклад, пояснення від посадової особи щодо її діяльності чи бездіяльності під час виконання посадових обов'язків, подається та розглядається згідно Закону України "Про звернення громадян".
Якою мовою органам влади приймати та надавати відповідь на звернення?
Відповідь: Стаття 6 Закону (щодо мови звернень та відповідей на них) відсилає на ЗУ "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
В зазначеному законі питання звернень та відповідей органами влади регулюються частинами 6-8 статті 13, а саме: "6. Органи державної влади беруть до розгляду документи, складені державною мовою, крім випадків, визначених законом.
Органи державної влади в листуванні з іноземними адресатами можуть застосовувати іншу мову, ніж державна.
Відповіді на звернення фізичних та юридичних осіб до органів державної влади надаються державною мовою, якщо інше не встановлено законом".
Також варто звернути увагу на колізію статті 7 ЗУ "Про звернення громадян": "Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на незнання мови звернення".
Як правильно вирахувати строк виконання звернення громадян? Датою виконання вважати дату прийнятого рішення чи дату надання відповіді заявнику на звернення?
ст.40 КУ зобов'язує "розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк".
ст.20 Закону встановлює такий строк (термін) для розгляду та вирішення звернення, при цьому під розглядом звернення розуміється комплекс дій (в тому числі його вирішення), який завершується наданням відповіді, наприклад:
ст.14 Розгляд пропозицій (зауважень) громадян - "розглянути пропозиції (зауваження) та повідомити громадянина про результати розгляду"
ст.15 Розгляд заяв (клопотань) - "приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань)".
ст.19 Обов'язки...щодо розгляду заяв чи скарг - "письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення".
Отже, з вищенаведених норм випливає, що звернення вважається виконаним, коли громадянину надано остаточну відповідь.
Чи може установа надати усну відповідь, якщо звернення громадян надійшло на адресу установи в письмовій формі?
Відповідь: Відповідно до статті 19 Закону: "Органи державної влади... зобов'язані: письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення". Отже, саме на заяву або скаргу установа зобов'язана надати саме письмову відповідь.
Окремо треба звернути увагу на звернення, що подаються на особистому прийомі ч.4 ст.22 Закону: "Усі звернення громадян на особистому прийомі реєструються. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, воно розглядається у тому ж порядку, що й письмове звернення. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина". Отже, якщо громадянин висловив бажання отримати усну відповідь навіть на заяву чи скаргу, подану на особистому прийомі, які не були вирішено безпосередньо на прийомі, то не буде порушенням ст.19 надати усну відповідь, так як ст.22 є більш спеціальною по відношенню до предмету регулювання.
Що стосується пропозицій, то ст.14 зобов'язує лише "повідомити громадянина про результати розгляду", не зазначивши форму повідомлення (тобто форму відповіді).
Крім того, не зовсім зрозуміло, яким чином можна надати громадянину усну відповідь на письмове звернення, якщо обов'язковими реквізитами письмового звернення (ст. 5 Закону) не є, наприклад, номер телефону. Хоча, в електронному зверненні - різновиду письмового звернення - громадянин може зазначити "відомості про інші засоби зв’язку з ним", тобто номер телефону наприклад, та попросити надати йому усну відповідь.
Чи мають право визнані судом недієздатні особи надсилати "звернення громадян" до органів влади? Чи зобов'язані такі органи приймати ці звернення та давати на них відповідь?
Положення частини другої статті 8 Закону, за яким не розглядаються "звернення осіб, визнаних судом недієздатними", втратило чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України Рішення від 11.10.2018 № 8-р/2018 про визнання цього положення таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) - посилання на Рішення.
Крім того, цим же Рішенням положення другого речення частини четвертої статті 16 стосовно звернення зі скаргою в інтересах недієздатних осіб лише їх законними представниками також визнано неконституційним та втратило чинність.
Отже, враховуючи відсутність обмеження чи заборони в Законі щодо розгляду звернень таких осіб, такі звернення повинні прийматись та розглядатись усіма визначеними Законом суб'єктами розгляду звернень громадян, включаючи органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Згідно з вищевказаним Законом письмове звернення, зокрема, до Ружинської селищної ради, громадяни можуть особисто передати до загального відділу або надіслати засобами поштового зв’язку Ружинської селищної ради за адресою: вул. Незалежності, буд. 2, каб. 45, смт Ружин, Бердичівський район, Житомирська область, 13601, електронною поштою на е-mail: 04344707@mail.gov.ua (резервна електронна пошта - ruzhin_rada@ukr.net) або надіслати електрону петицію через офіційний веб-сайт: ruzhynska-gromada.gov.ua.