Про початок процедури громадського обговорення проєкту рішення Ружинської селищної ради «Про зміну типу та найменування Топорівського ліцею та реорганізацію Топорівського ДНЗ шляхом приєднання
1. Назва органу місцевого самоврядування, який є організатором громадського обговорення (слухання): Ружинська селищна рада.
2. Робоча група визначена розпорядженням селищного голови «Про створення Робочої групи з проведення громадського обговорення (слухання) проєкту рішення Ружинської селищної ради «Про зміну типу та найменування Топорівського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області та реорганізацію Топорівського дошкільного навчального закладу Ружинської селищної ради Житомирської області шляхом приєднання» від 01.07.2025 року № 84 у складі:
Юлії МАКОВЧУК, секретаря ради – голова Робочої групи;
Члени комісії:
Дар’я ЛЕБЕДА, головний спеціаліст відділу освіти Ружинської селищної ради – секретар Робочої групи;
Віктор ТИМОШЕНКО, заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
Наталія ОХРІМЧУК, т.в.о.начальника відділу освіти Ружинської селищної ради;
Григорій ВАРДЕЦЬКИЙ, директор Ружинського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області;
Святослав ГЕРАСИМЧУК, староста с. Топорі, с. Рогачі.
3. На обговорення виноситься проєкт рішення Ружинської селищної ради «Про зміну типу та найменування Топорівського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області та реорганізацію Топорівського дошкільного навчального закладу Ружинської селищної ради Житомирської області шляхом приєднання».
4. Громадське обговорення (слухання) проєкту рішення Ружинської селищної ради «Про зміну типу та найменування Топорівського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області та реорганізацію Топорівського дошкільного навчального закладу Ружинської селищної ради Житомирської області шляхом приєднання» буде проведено у період 02 липня – 16 липня 2025 року за адресою: 13652, Житомирська область, Бердичівський район, село Топори, вулиця Ружинська, 77. Електронна адреса Робочої групи – ruz_vidosv@ukr.net. Поштова адреса Робочої групи – 13601, Житомирська область, Бердичівський район., селище Ружин, вулиця Незалежності, 2.
Перше засідання Робочої групи відбудеться 02 липня 2025 року об 14:00 год. за адресою: 13652, Житомирська область, Бердичівський район, село Топори, вулиця Ружинська, 77.
Усі пропозиції, зауваження та рекомендації приймаються в усній, письмовій та електронній формі до 17:00 год. 16 липня 2025 року.
Наголошуємо, що у громадських слуханнях з правом голосу можуть брати участь дієздатні жителі територіальної громади, місце проживання яких в установленому законом порядку зареєстроване на території, в межах якої проводяться громадські слухання. Бажаючі брати безпосередню участь у громадських слуханнях мають пред’явити відповідні документи для встановлення особи. Анонімні пропозиції (зауваження) не приймаються та не реєструються. Не допускається участь у громадському обговоренні через представника.
5. Формат проведення громадського обговорення: громадське обговорення буде проведено у формі вивчення громадської думки шляхом зібрання підписних листів та громадських слухань на території села Топори Ружинської селищної територіальної громади.
6. Проєкт рішення опубліковано на офіційному веб-сайті Ружинської селищної ради (https://ruzhynska-gromada.gov.ua).
Обґрунтування.
Ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до частини 1 статті 25 Закону України, частини 3 статті 66 «Про освіту», статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» засновник закладу загальної середньої освіти приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (частина 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Статтею 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» також визначені повноваження засновника, до прикладу, утворює та ліквідує структурні підрозділи у заснованих ним закладах загальної середньої освіти, забезпечує можливість учнів продовжити навчання на відповідному рівні освіти у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти.
Стаття 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачає типи закладів освіти, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти:
- початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;
- гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;
- ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.
Початкова школа функціонує як окрема юридична особа, або як структурний підрозділ гімназії. Гімназія та ліцей функціонують як окремі юридичні особи.
Вимоги до ліцею передбачені ст.. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про ліцей» від 11.10.2021 року № 1062.
Ліквідація комунального закладу дошкільної освіти чи припинення освітньої діяльності для певної вікової категорії вихованців у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (частина 3 статті 32 Закону України «Про дошкільну освіту»).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства. Трансформація мережі закладів освіти громади відбувається поетапно, шляхом вивчення перспектив розвитку учнівського контингенту та врахування інтересів дітей для забезпечення гарантованого права на доступ до якісної освіти.
Ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів. У разі якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності.
Ст. 103 Бюджетного кодексу України передбачено, що освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у таких типах закладів: початкова школа, гімназія (крім дошкільних структурних підрозділів), ліцеї.
Відповідно до інформаційної довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції для обласних бюджетів та бюджетів територіальних громад на 2025 рік, підготовленої МОН України за підтримки шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» (SALAR International), при розрахунковій наповнюваності класів 14,0 (передбачена для Ружинської селищної територіальної громади), фактична наповнюваність класів Топорівської гімназії Ружинської селищної ради Житомирської області становить 6,3.
Проєктна потужність Топорівського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області розрахована на 576 місць, станом на 01 січня 2025 року працює 30 основних працівників (15 – педагогічних та 15 не педагогічних), станом на 05 вересня 2024 року навчалося 64 учні (заклад освіти заповнений на 11,1 %); функціонує група продовженого дня. Відповідно до рішення виконавчого комітету Ружинської селищної ради «Про затвердження проєкту мережі закладів освіти Ружинської селищної ради на 2025/2026 навчальний рік» від 19 червня 2025 року № 135 у Топорівському ліцеї Ружинської селищної ради Житомирської області на 2025/2026 навчальний рік з 01 вересня 2025 року навчатиметься 47 учнів: 2 клас – 5 учнів, 3 клас – 3 учні (індивідуальне навчання), 4 клас – 6 учнів, 5 клас – 5 учнів, 6 клас – 5 учнів, 7 клас – 7 учнів, 8 клас – 9 учнів, 9 – клас – 7 учнів.
Постановою Кабінету Міністрів України №6 від 14 січня 2015 р. «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» затверджено Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Саме цей Порядок визначає механізм надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Відповідно до змін у Постанові № 6, за рахунок субвенції не фінансуватимуться ЗЗСО, кількість учнів у яких становить з 01.09.2025 року – менше 45 осіб, з 01.09.2026 року – менше 60 осіб.
Слід зазначити, що у випадку, якщо фактична (середня) наповнюваність класів є меншою за розрахункову (нормативну) наповнюваність класів чи в разі утримання малокомплектних закладів, різниця в кількості ставок педагогічних працівників має покриватися за рахунок власних доходів місцевого бюджету (лист МОН «Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2024 рік» № 1/4589/24 від 15.03.2024 року).
Протягом 2024 року на заробітну плату працівників було спрямовано 4 923 554,82 грн. (код 2111), нарахування на оплату праці становили 1 093 274,74 грн. (код 2120), на предмети, матеріали, обладнання – 311 285,68 грн. (код 2210), на продукти харчування – 102 648,34 грн. (код 2230), на оплату послуг (крім комунальних) – 80 377,77 грн. (код 2240), на відрядження – 980,87 грн. (код 2250), на оплату водопостачання – 13 827,82 грн. (код 2272), на оплату електроенергії – 105 185,00 грн. (код 2273), на оплату інших енергоносіїв – 496 865,00 грн. (2275), на інші виплати – 2 000,00 грн. (код 2730), на інші поточні видатки – 1 462,00 грн. (код 2800), на придбання обладнання і предмети – 53 736,00 грн. (код 3110). Всього витрачено 7 185 198,93 грн. Витрати на 1 дитину (64 учні) становить – 112 268,70 грн.
У зв’язку із малою наповненістю класів закладу освіти є загроза недоотримання освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічних працівників.
В такому випадку, бюджетне навантаження щодо оплати заробітної плати педагогам закладу загальної середньої освіти громади покладена на місцевий бюджет, що призведе до мінімізації видатків на основні поточні потреба інших закладів освіти (покращення матеріально-технічної бази тощо) і негативно вплине на створення комфортного освітнього простору (середовища).
Станом на 05 вересня 2024 року у Топорівському дошкільному навчальному закладі Ружинської селищної ради Житомирської області виховувалося 11 вихованців (1 різновікова група), проєктна потужність – 20 (заклад заповнений на 55 %). Працює 4 працівники (2 педагогічних та 2 не педагогічних).
Проаналізувавши проєкт мережі Топорівського дошкільного навчального закладу Ружинської селищної ради Житомирської області на 2025/2026 навчальний рік, з 01 вересня 2025 року планується навчання 12 вихованців.
Протягом 2024 року на заробітну плату працівників було спрямовано з місцевого бюджету 462 924,08 грн. (код 2111), нарахування на оплату праці – 88 460,00 грн. (код 2120), на предмети, матеріали, обладнання, інвентар – 12 545,00 грн. ( код 2210), на продукти харчування – 69 680,61 грн. (код 2230), на оплату послуг (крім комунальних) – 17 311,11 грн. (код 2240), на оплату водопостачання та водовідведення – 626,38 (код 2272). Всього з місцевого бюджету витрачено 651 547,18 грн. Витрати на 1 вихованця становить 59 231,56 грн.
Необхідність об’єднання двох закладів освіти зумовлена вимогою часу та має на меті створити єдиний освітній простір, зумовлюючи безперервність та наступність у навчанні та вихованні дітей дошкільного та шкільного віку. Таке об’єднання сприяє кращій підготовці дітей до школи, а також дозволить педагогічним працівникам даних закладів працювати у тісній співпраці.
На виконання Закону України «Про повну загальну середню освіти», з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним учнем якісної освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності, зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та додому з урахуванням побажань батьків.
Учні, які закінчили 9 клас у 2024/2025 навчальному році, Топорівського ліцею Ружинської селищної ради Житомирської області зможуть продовжити навчання за очною формою здобуття освіти у Ружинському ліцеї Ружинської селищної ради Житомирської області. Даний заклад освіти є опорним закладом, який відповідно до рішення Ружинської селищної ради «Про затвердження перспективного Плану трансформації мережі закладів освіти Ружинської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки у новій редакції» від 03.06.2025 року № 1744, з 1 вересня 2027 року функціонуватиме як академічний ліцей; містить захисну споруду цивільного захисту, модернізований харчоблок, облаштовану ресурсну кімнату, створено осередок по вивченню предмету «Захист України», обладнані кабінети географії, біології, хімії, фізики, математики, інформатики. Відстань від Топорівського ліцею до Ружинського ліцею приблизно 12 км (орієнтовний час поїздки 13 хв.).
В закладі працює 62 педагогічних працівники, з них вищу кваліфікаційну категорію мають 34, І кваліфікаційну категорію – 8, ІІ кваліфікаційну категорію - 6, спеціаліст – 5. Три вчителі пройшли сертифікацію – (вчитель початкових класів, вчитель історії та вчитель української мови).
Очікувані результати:
- створення ефективної, доступної і спроможної мережі закладів освіти громади з урахуванням територіальних особливостей та демографічної ситуації;
- приведення типу та назви закладу загальної середньої освіти у відповідність до чинного законодавства;
- прогнозування підвищення якості освіти та економічної ефективності функціонування закладів освіти;
- сприяння покращення доступу дітей до якісної освіти незалежно від місця проживання;
- забезпечення варіативності освітніх послуг з урахуванням індивідуальних запитів здобувачів освіти, зокрема осіб з особливими освітніми потребами, обдарованими дітьми тощо;
- забезпечення концентрації й ефективного використання матеріальних, кадрових та фінансових ресурсів громади для підвищення ефективності освітнього процесу.
Оприлюднення результатів громадського обговорення (слухання) здійснюється шляхом опублікування на офіційному веб-сайті Ружинської селищної ради