Чи може орган надати усну відповідь, якщо звернення громадян надійшло на адресу органу в письмовій формі?
Відповідно до статті 19 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон): "Органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, медіа, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані: письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення". Отже, саме на заяву або скаргу установа зобов'язана надати саме письмову відповідь.
Окремо треба звернути увагу на звернення, що подаються на особистому прийомі ч.4 ст.22 Закону: "Усі звернення громадян на особистому прийомі реєструються. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, воно розглядається у тому ж порядку, що й письмове звернення. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина". Отже, якщо громадянин висловив бажання отримати усну відповідь навіть на заяву чи скаргу, подану на особистому прийомі, які не були вирішено безпосередньо на прийомі, то не буде порушенням ст.19 Закону надати усну відповідь, так як ст.22 Закону є більш спеціальною по відношенню до предмету регулювання.
Що стосується пропозицій, то ст.14 Закону зобов'язує лише "повідомити громадянина про результати розгляду", не зазначивши форму повідомлення (тобто форму відповіді).
Крім того, не зовсім зрозуміло, яким чином можна надати громадянину усну відповідь на письмове звернення, якщо обов'язковими реквізитами письмового звернення (ст. 5 Закону) не є, наприклад, номер телефону. Хоча, в електронному зверненні - різновиду письмового звернення - громадянин може зазначити "відомості про інші засоби зв’язку з ним", тобто номер телефону наприклад, та попросити надати йому усну відповідь.
Враховуючи вищезазначене:
- на заяву та скаргу відповідь за замовчуванням повинна надаватися письмово; усна відповідь надається на прохання громадянина;
- щодо пропозиції бажано виходити з принципу, що громадянин має право обирати форму відповіді, тому, якщо в пропозиції громадянин заявляє клопотання отримати відповідь письмово на таку-то адресу, то треба надавати письмово (з огляду на те, що клопотання є різновидом заяви і відповідь обов'язково письмова). Якщо ж клопотання про письмову форму відповіді не зазначено, можна спробувати надати усно, проте під час надання усної відповіді громадянин може виявити незгоду та заявити клопотання про письмову форму.