Хто має контролювати стан зелених насаджень біля ліній електропередачі? У чию зону відповідальності входить розчищення дерев у зоні проходження електричних мереж та прибирання зрізаних гілок? Якими законодавчими та нормативно-правовими документами це регулюється?

Стан зелених насаджень біля ліній електропередачі – питання актуальне для енергетиків у будь-який період року, адже дуже часто, крім планових робіт та усунення пошкоджень, спричинених обстрілами росіян, енергетикам доводиться ліквідовувати ще й пошкодження, завдані негодою. Ось саме тут мова і піде про зелені насадження біля ліній електропередачі. Як показує статистика, причиною близько 70% відключень електроенергії у сільській місцевості є саме неналежне утримання цих зелених насаджень – під час негоди дерева, що перебувають у безпосередній близькості до ліній, можуть їх пошкодити (повалити опори, обірвати дроти, спричинити замикання). Як наслідок – споживачі страждають від тривалої відсутності електропостачання, а енергетики понаднормово працюють, щоб усунути цю проблему.

Отож розмежуємо зони відповідальності. Почнемо з того, що правовідносини з приводу збереження електричних мереж, створення належних умов їх експлуатації та запобігання нещасним випадкам від впливу електроструму, проєктування, будівництва та експлуатації електричних мереж, виконання робіт або провадження діяльності поблизу них регулюються постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року №14554 «Про затвердження Правил охорони електричних мереж (ПОЕМ)». Ними передбачено встановлення охоронних зон електромереж уздовж повітряних ЛЕП у вигляді земельних ділянок та повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидва боки лінії від крайніх дротів на відстань:

 2 метрів – для повітряних ліній напругою до 1 кВ;

 10 метрів – для повітряних ліній напругою до 20 кВ;

15 метрів – для повітряних ліній напругою до 35 кВ;

 20 метрів – для повітряних ліній напругою до 110 кВ.

Згідно з Правилами утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року №105, відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є:

 на об’єктах благоустрою державної або комунальної власності – балансоутримувачі цих об’єктів;

 на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях – установи, організації, підприємства;

 на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, – забудовники або власники цих територій;

 на безхазяйних територіях та пустирях – органи місцевого самоврядування;

 на приватних садибах і прилеглих ділянках – їх власники або користувачі.

Згідно із пунктом 13 ПОЕМ, місцеві органи виконавчої влади мають сприяти енергопідприємствам у роботі зі збереження електричних мереж, а також у забезпеченні виконання Правил всіма юридичними та фізичними особами.

Разом із тим контроль за виконанням Правил здійснюється самими енергопідприємствами. Так, у разі порушення пункту 8 ПОЕМ (порушується вимога заборони в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв будувати дачні будинки, влаштовувати звалища, саджати дерева та виконувати інші дії, які можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки) та настання або можливості настання небезпечних наслідків (перерва в забезпеченні споживачів електричною енергією, пошкодження електричних мереж, заподіяння іншої шкоди) є підстави для притягнення споживача до адміністративної відповідальності, згідно зі статтею 99 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Справи про такі порушення (якщо вони вчинені громадянином) розглядають виконавчі комітети сільських, селищних та міських рад. При цьому протоколи про адміністративні правопорушення мають право складати уповноважені посадові особи підприємств та організацій, у віданні яких і перебувають ці електричні мережі (ст. 255 КУпАП).

Також, якщо споживач порушив ПОЕМ під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж і цим самим створив неналежні умови для їх експлуатації або умови, наслідком яких можуть стати нещасні випадки від впливу електричного струму, як різновид санкції розглядається припинення або обмеження електропостачання (пункт 23 ПОЕМ). У таких випадках відновлення електропостачання здійснюється лише після усунення всіх порушень та відшкодування підприємствам, які експлуатують електричні мережі, заподіяних матеріальних витрат, а також вартості робіт з підключення до електромережі, згідно з укладеними договорами.

 Звісно, енергетики також мають свою зону відповідальності у питанні стану зелених насаджень поблизу ЛЕП. Так, згідно з пунктом 7 ПОЕМ уздовж повітряних ліній електропередачі прокладаються просіки, які повинні утримуватися в пожежобезпечному стані силами тих підрозділів, у віданні яких перебувають ці лінії. А тому і розчищення просік здійснюється енергопідприємствами, у віданні яких перебувають повітряні ЛЕП. Однак цим же пунктом передбачено, що у разі самочинної посадки підприємствами або приватними особами дерев та інших багаторічних насаджень в охоронній зоні електричних мереж, роботи із проведення до належного стану просік виконуються за рахунок цих підприємств та осіб!

Згідно зі статтею 27 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів» працівники енергетичних підприємств під час виконання планових робіт з метою забезпечення безаварійної експлуатації об’єктів мають право:

 здійснювати технологічну розчистку в межах просік від деревостанів і чагарників уздовж повітряних ліній електропередачі з метою запобігання негативній дії шкідливих факторів на лінії електропередачі та захисту лісів з попереднім погодженням з власниками або користувачами земельних ділянок;

 здійснювати видалення самосійних чагарників та дерев (насаджень) у межах просік, які прокладені за проєктами будівництва повітряних ліній електропередачі, з метою підтримання їх у належному стані без дозволу та погодження з власниками або користувачами лісів.

Також у випадках аварій або загрози їх виникнення для їх негайної локалізації, ліквідації можливих наслідків або відвернення їх загрози енергетики без погодження з власниками або користувачами земельних ділянок мають право здійснювати рубку та обрізування гілок дерев у межах охоронних зон об’єктів енергетики, які проходять через земельні лісові ділянки, сади і парки, без наступного відшкодування вартості цих дерев і насаджень.

 Отож зони відповідальності за стан зелених насаджень біля ліній електропередачі чітко розділені законодавством, однак на практиці часто як пересічні мешканці ігнорують необхідність розчищення повітряних ліній. Тож здебільшого планову обрізку зелених насаджень та спилювання сухостійних дерев, цю функцію доводиться брати енергетикам. І добре, якщо це відбувається у сприятливий період, а не тоді, коли негода спричинила масові пошкодження мереж саме через незадовільний стан насаджень й електромонтерам замість того, щоб терміново лагодити лінії, доводиться займатися чисткою дерев, щоб хоч якось дістатися місць пошкоджень.

Енергетики вкотре закликають мешканців громади об’єднатися з енергетиками задля вирішення цього питання!

Шановні мешканці Ружинської громади

В зв’язку з обстрілами енергетичної інфраструктури країни,  просимо дотримуватись режиму економії. 

Закликаємо кожного з Вас: максимально скоротіть споживання електроенергії. Не вмикайте в цей час енергоємні прилади.  

Вимикайте підсвітку територій домоволодінь, енергоємні побутові прилади, намагайтесь використовувати електричні прилади за нагальною потребою. Такі ж обмеження стосуються магазинів та всіх підприємств на території громади, не вмикайте підсвітку вивісок. 

Зараз дуже важливо обмежити споживання електроенергії для зменшення навантаження на електромережі. 

В нинішніх умовах треба свідомо ставитися до економного використання електроенергії. 

Кожен споживач зараз може і повинен допомагати енергетикам. Разом переможемо.

Фото без опису